کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

داشتن یک کار دانشجویی برای دانشجویان مقیم کشور آلمان برای امرار معاش یکی از ملزومات است. از کار در فروشگاه ها و رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها گرفته تا کار در کتابخانه دانشگاه، برای اساتید (hiwi) و یا کار در کارخانه ها و مراکز صنعتی.دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا اجازه کار برای 120 روز کامل در سال و یا 240 نیم روز در سال را دارند و همچنین میزان دریافتی آن ها همچنین محدود است. اما به هر حال جدا از رایگان بودن هزینه های تحصیل در آلمان زندگی و اقامت در این کشور اروپایی برتر دانشجویان نیازمند تمکن مالی کافی می باشند که با کار دانشجویی در المان تامین می شود.

میزان در آمد کار دانشجویی در آلمان چقدر است 

درآمدی که ماهانه به دست می‌آورید به وضعیت شغلی، منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید و همچنین به تخصص شما بستگی دارد. باید در نظر داشته باشید که با حقوقی که از مشاغل پارهوقت در آلمان دریافت می‌کنید، نمی‌توانید تمام هزینههای زندگی و تحصیل خود را فراهم کنید. حداقل دستمزد در آلمان از ژانویه 2022، حدود 9.82 یورو در ساعت است. برای دانشجویانی که در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود کار می‌کنند و مهارت بالاتری دارند، دستمزد از 11 تا 20 یورو در ساعت متغیر خواهد بود. همچنین برای دستیاران تولید، دستیاران دانشگاهی و شاغلین نمایشگاه‌های تجاری، دستمزد ساعتی معمولاً بالاتر از حداقل دستمزد است.

قوانین کار دانشجویی در آلمان

 خب شرایط و قوانین کار دانشجویی در آلمان برای دانشجویان بین المللی کمی سختگیرانه است. اگر دانشجویان از قوانین کار دانشجویی در آلمان سرپیچی کنند، حکم آن ها با اخراج همراه است. ساعات مجاز کار دانشجویی در آلمان بر اساس کشور دانشجو تعیین می شود.

  • آشنایی با زبان آلمانی و دارا بودن مدرک زبان آلمانی در سطح B1 از مهم ترین شرایط کار دانشجویی در آلمان است.
  • هر چه تسلط دانشجو به زبان آلمانی بهتر باشد، احتمال کاریابی و کار دانشجویی در آلمان بیشتر است.
  • اگر دانشجویان در طول تعطیلات ترم تحصیلی خود در دوره های کارآموزی شرکت می کنند، این در حکم کار دانشجویی نمی باشد و یک کار عادی است، حتی اگر بدون درآمد و حقوق باشد.
  • از دیگر شرایط کار دانشجویی در آلمان چگونه است؟ این است که دانشجویان کشورهای غیر-عضو اتحادیه اروپا مجاز به کار به صورت خوداشتغالی یا آزاد نمی باشند.
  • اگر دانشجویان به عنوان دستیار تحقیق و پژوهش در دانشگاه مشغول کار شوند، قانون میزان ساعت کار دانشجویی در آلمان در حدود 120 روز کامل برای آن ها اعمال نمی شود. در واقع محدودیتی برای کار در محیط پژوهشی و دانشگاه در آلمان وجود ندارد.
  • کار برای دانشجویان در حین تحصیل در آلمان در حوزه های پژوهشی و تحقیقی بدون محدودیت است اما باید با مجوز اداره ثبت نام اتباع خارجی باشد.
  • اگر دانشجویان در دوره های زبان و یا دوره های مقدماتی و پیش-دانشگاهی آلمان ثبت نام کرده باشند، رعایت قوانین کار در حین تحصیل برای آن ها شدیدتر است. در واقع کار حین تحصیل در آلمان برای این دانشجویان با کسب مجوز از آژانس کاریابی فدرال Agentur für Arbeit و اداره مهاجرت آلمان  Ausländerbehörde امکان پذیر است.
  • اگر دانشجویان برای شرکت در کلاس ها و کورس های زبان آلمانی قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، به دلیل عدم صدور مجوز کار دانشجویی برای این نوع ویزای تحصیلی باید دارای تمکن مالی کافی برای اقامت در این کشور اروپایی باشند.

مالیات کار دانشجویی

دانشجو اگر ماهیانه ۴۵۰ یورو درآمد داشته باشد، از مالیات معاف می‌شود؛ ولی اگر درآمد وی از ۴۵۰ یورو بیشتر شود، باید مالیات بپردازد. هر چند مالیاتی که دانشجویان می‌پردازند آنچنان زیاد نیست و حتی در صورت درخواست دانشجو، قابل برگشت هم می‌باشد. یعنی در پایان هر سال، مالیات‌هایی که از وی کسر شده به حسابش واریز می‌شودداشتن تخصص خاصی مانند نرم افزارهای کامپیوتری و کارهای هنری و آرایشگری و یا حسابداری می‌تواند برای یافتن شغلی با درآمد خوب به شما کمک کندالبته داشتن گواهینامه های مورد تایید کشور آلمان هم شانس یافتن کار را قطعا افزایش می‌دهد اما نداشتن آن برای یک دانشجو نکته منفی نیست، زیرا گرفتن گواهینامه در آلمان بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد.

بیمه دانشجویی

دانشجویان در کشور آلمان به عنوان دانشجو و نه به عنوان کارمند بیمه می شوند. این قانون در مورد کار دانشجویی در حین تحصیل نیز صدق می کند. در واقع اگر میزان ساعات کار دانشجویی در آلمان بیشتر از حد مجاز باشد و در نتیجه درآمد کار دانشجویی در آلمان نیز افزایش یابد، دانشجو علاوه بر مالیات باید بیمه تامین اجتماعی را نیز پرداخت کند. بیمه تامین اجتماعی شامل بیمه درمانی، بیمه مراقبت و پرستاری، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری است.

برترین شهر های آلمان برای کار دانشجویی

آلمان، یکی از قوی‌ترین کشورهای اقتصادی جهان است و همان‌طور که در جدول زیر می‌بینید، نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آلمان کم است، بسیاری از مهاجران تنها با هدف یافتن شغل به آلمان سفر می‌کنند. بااین‌حال، اگر ویزای کاری آلمان را ندارید، به‌عنوان یک دانشجو هنوز هم موقعیت‌های شغلی زیادی در آلمان خواهید داشت. معمولاً حداقل دستمزد دانشجویان کمتر از سایرین است و به همین جهت، کارفرمایان، استخدام دانشجویان را ترجیح می‌دهند.
همان‌طور که گفتیم بسته به شغل و موقعیت مکانی، ممکن است میزان درآمد کار دانشجویی در آلمان تغییر کند. در شهرهای بزرگ‌تر آلمان، ممکن است شغلی پیدا کنید که در مقایسه با همان شغل در یک شهر کوچک‌تر آلمان، حقوق بیشتری داشته باشد. در شهرهایی مانند مونیخ یا هامبورگ دستمزد ساعتی معمولاً بالاتر است، اما طبیعتاً هزینه زندگی نیز افزایش می‌یابد. 10 شهر برتر آلمان برای پیدا کردن کار برای دانشجویان در آلمان عبارت‌اند از:

  • برلین
  • فرانکفورت
  • مونیخ
  • اشتوتگارت
  • هامبورگ
  • کلن
  • دوسلدورف
  • بن
  • لایپزیگ
  • دارمشتات

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

کار دانشجویی در آلمان کار دانشجویی در آلمان
میانگین امتیاز 5 /5 از 1 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان